Moje modyfikacje Minecrafta – mody, programy, tekstury

Moje, lecz nie moje. Nie jestem bowiem autorem tychże modyfikacji. Ja z nich po prostu korzystam i jestem bardzo zadowolony z tego, że ktoś je stworzył i udostępnił, bowiem uproszczają życie. To kanciaste.

O Minecrafcie pisałem już kilkakrotnie, tym razem jednak nie będę pisał o samej grze, a o modyfikacjach do niej. Modyfikacjach takich jak osobne programy, modyfikacje samego klienta, oraz tekstury do owej sandboksowej gry. Niektóre z nich potrafią znacząco uprościć rozgrywkę, a jest to istotne szczególnie wtedy, gdy już jesteśmy nieco znudzeni kopaniem, wydobywaniem, stawianiem (kloca) i tak w kółko.

Z początku przyjemność sprawiało mi granie na oryginalnym kliencie bez żadnych modyfikacji. Potem jednak odkryłem tekstury. Na zmienionych teksturach gram do dziś, z modyfikacji jednak korzystam stosunkowo niedługo, bowiem poczułem pewien przesyt tą grą, zaczęła mnie nudzić delikatnie powiedziawszy. W końcu ileż można robić jedno i to samo?

Upiększanie gry – tekstury

W związku z tym, że jest to po pierwsze element modyfikacji, który najmniej ingeruje w mechanikę gry, oraz samą rozgrywkę postanowiłem właśnie od tekstur rozpocząć ten wpis. Tekstury są tym, co widzimy w grze – trawa, drzewa, różne klocki, narzędzia… bez tekstur byłyby dla gracza niczym.

Szczerze przyznam iż na samym oficjalnym forum gry jest masa różnego rodzaju tekstur. Począwszy od tekstur w rozmiarach 16×16 pikseli a kończąc na teksturach HD 512×512 pikseli. Każdy może wybrać coś dla siebie. Ja ze swojej strony odradzam jednak używanie tekstur większych, jak 64×64 piksele i to nie ze względu na klatkowanie gry, czy też niepłynne działanie. Raczej ze względu na mechanikę gry, o której Notch mówił w jednym z wywiadów i to właśnie dlatego Minecraft jest obecnie taki, a nie inny.

To co chcę przekazać z tego reportażu dotyczy właśnie rozmiaru tekstur. Notch chciał by gra nie zajmowała wiele miejsca, a przy tym wyglądała z bliska, jak i daleka podobnie (poruszanie się postacią). Problem tkwił w tym, że tekstury z dużą rozdzielczością z daleka wyglądają ślicznie, z bliska jednak gracz widziałby piksele.
Przy idei takiej, jaką ma obecnie gra tekstury wyglądają podobnie z bliska, jak i daleka. Oryginalne tekstury mają rozdzielczość 16×16 pikseli.

W moim przypadku wybór padł na tekstury Mixcraft HD SemiRealistic 32×32 px. Wszystkie inne tekstury wydawały mi się, albo za ciemne, albo za jasne, albo za brzydkie… Te są idealne. Dodatkowo lubię, jak w teksturach animuje się woda i lawa :).

Różnice między teksturami

Różnice zauważalne gołym okiem.

Pobieranie i instalacja

pobierz tekstury SemiRealistic – Najnowsza wersja tekstur jest do pobrania zawsze z tematu [32x][1.4] ◄Mixcraft HD SemiRealistic (v29) Leafy Leaves!►
Wgrywanie tekstur

By zainstalować tekstury musimy rozpakować archiwum. Interesuje nas folder Mixcraft v28 Pack.zip\Complete Texture Packs\Mixcraft HD (main pack)\. Tam znajduje się paczka z teksturami (Mixcraft HD.zip), ją należy przekopiować w inny folder. Następnie z HD Texture Patch uruchamiamy program mcpatcher. Odnajdujemy lokalizację naszych tekstur¹, a następnie patchujemy Minecrafta².

Po ukończonym patchowaniu wystarczy po prostu uruchomić grę. Gra uruchomi się już z nowymi teksturami. szybko i przyjemnie.

Programy

Kolejną rzeczą wspomagającą rozgrywkę są programy. Ja korzystam z (zasadniczo) trzech programów. Tutaj jednak ciężko jest ujednolicić działanie programów, bowiem wszystko zależy od przeznaczenia. Są takie, które nie ingerują w ogóle w rozgrywkę (jak Cartographer), są takie, które robią to połowicznie upraszczając nawigację po świecie (AutoMap), oraz takie, które modyfikują świat (MCEdit). I to są właśnie te 3 programy, z których korzystam.

Cartographer (Cartograph G)

Wyrenderowana mapa

Program ten umożliwia wygenerowanie statycznej wersji mapy do pliku graficznego. Oferuje cztery metody renderowania świata:

  1. Normalny (z górnej perspektywy, gdzie 1×1 piksel odpowiada jednemu blokowi/klockowi);
  2. Wysokościowy (również z górnej perspektywy, rysuje mapę określając wysokość punktów);
  3. Skośny (rysowanie z górnej perspektywy pod małym kątem wraz z liniami wysokości);
  4. Izometryczny (z boku, wraz z liniami wysokości).

Program pozwala również na renderowanie map warstwa po warstwie. Bądź według interesujących nas bloków, co jest przydatne jeśli chcemy odnaleźć interesujące nas złoża.

Pobierz Cartograph G – Najnowsza wersja programu zawsze w temacie Cartograph G – map your Beta 1.4

AutoMap

Program AutoMap

Program ten jest niestety zarówno programem, jak i modyfikacją. Modyfikuje on bowiem oryginalnego klienta gry, a do jego funkcjonowania potrzeba również ręcznie dograć modyfikację pod nazwą ModLoader. Jest on jednak niezwykle przydatny przy długich wyprawach.

Czym różni się ten program/modyfikacja od opisywanego wcześniej programu? On również renderuje nam mapę, tutaj jednak z tą różnicą iż widzimy na żywo co się dzieje i gdzie jesteśmy. Najzwyklejsza mapa z aktualną pozycją. Może również pokazać nam gdzie i jakie złoża się znajdują, gdzie są moby. A co najważniejsze, ma tzw. waypointy – możliwość ustawienia punktów, do których rysowana jest droga od naszej obecnej pozycji. Niezwykle przydatne od wersji 1.4, gdzie po przespaniu się w łóżku zmieniany jest nasz respawn point.

Pobierz AutoMap – Program można pobrać ze strony producenta. Opis instalacji również się tam znajduje.

MCEdit

Program MCEdit

Za ten program niektórzy gracze by mnie pewnie zlinczowali. ALE jest on nieodzowny jeśli chodzi o jakieś większe modyfikacje typu:

  • Drożenie dziury do tunelu;
  • Równanie gruntu;
  • I tak dalej…

Klikaniem, zaznaczaniem… możemy zdziałać cuda – poważnie! Nad nim nie będę się długo rozwodził w opisach. Jest to edytor map, nic tego nie zmieni i nie ulega wątpliwości, że jest to zajebisty program. Ba! Możemy tutaj nawet zmieniać własną pozycję, oraz respawnu 8) .

Na początku program jest dość ciężki w obyciu. Ciężko jest tam sterować i manewrować kamerą (nie wspominając o zaznaczaniu).
Pobierz MCEdit – MCEdit do pobrania jest zawsze w najnowszej wersji z forum (temat: MCEdit: Minecraft World Editor (Beta 1.4_01 Compatible!)). Poza tym jeśli posiadamy starą wersję programu, jest możliwość dokonania aktualizacji z poziomu aplikacji. Do wyboru jest wersja na systemy 32 i 64 bitowe.

To co tygryski lubią najbardziej – modyfikacje

Wreszcie coś, czego nie trzeba uruchamiać osobno, by działało. Modyfikacje pozwalają nam na wprowadzanie udogodnień wprost do klienta gry. Przez co, by dokonać jakiś zmian, nie musimy wyłączać gry, czy włączać osobnego programu. Ja korzystam z dwóch modyfikacji (nie wliczając w to ModLoadera, z którego korzystam tylko dla aplikacji AutoMap). Wgranie modyfikacji jest proste niemalże jak budowa cepa. By wgrać bowiem nową modyfikację potrzebujemy program do archiwizacji plików taki, jak np. 7-Zip, oraz modyfikację, którą chcemy dodać do klienta gry.

Klienta otwieramy w archiwizerze (plik minecraft.jar) usuwamy z archiwum folder META-INF jeśli jest tam jeszcze i kopiujemy tam zawartość modyfikacji. Proste, nieprawdaż?

Pomijając już wcześniej wspomniany program AutoMap, który jest hybrydą, pozostaje mi tylko i wyłącznie jedna modyfikacja do opisania…

TooManyItems

Modyfikacja dająca możliwość obdarowania swojej postaci taką ilością itemów, jaką potrzebujemy/chcemy (niepotrzebne skreślić). Dodatkowo dzięki niej mamy „kosz”. Teraz nie trzeba biegać do lawy, by wrzucić zbędne nam itemy, by te spłonęły, czy też zostawić je na pastwę losu. Po prostu je wyrzucamy.

TooManyItems
Domyślnie wyrzucenie itemów opiera się na przeciągnięciu ich do kosza (trash). Jest możliwość usunięcia wszystkich itemów jakie posiadamy. Wystarczy przytrzymać klawisz SHIFT, a następnie kliknąć na „Delete all items”, które pojawi się w miejscu „Trash”.

Co również ciekawe mamy możliwość zapisania układu naszych itemów do 7 slotów (widoczne po lewej stronie na górze).

Kliknięcie na interesujący nas przedmiot lewym przyciskiem myszy, obdaruje nas maksymalną liczbą przedmiotów (w przypadku bloków jest to z reguły 64). Natomiast prawomlask daje nam jeden przedmiot.

Pobierz TooManyItems – Podobnie, jak wyżej. Najnowsza wersja TooManyItems do pobrania w temacie na forum [1.4_01] TooManyItems in-game invedit *April 8 update*

Przyszłość gry

Jestem ciekaw tego, jak rozwinie się przyszłość gry. Obecnie wprowadzone zostały jedynie wilki oraz zmiana respawnu postaci (małe zmiany). W wersji 1.5 ma zostać uruchomiony w końcu system achievmentów, który jakoś nie prezentuje się zbyt ciekawie, oraz anomalia pogodowe. Zobaczymy, co z tego wyjdzie. Ciekaw jestem sam, co z tej gry wyrośnie.


Komentarze

4 odpowiedzi na „Moje modyfikacje Minecrafta – mody, programy, tekstury”

  1. Hmm… ciekawe ile z tych modów zostanie włączonych do oficjalnego klienta, jak to czasem w oprogramowaniu rozwojowym bywa. Przynajmniej powinni dać łatwą możliwość zgrywania modów z poziomu oficjalnego klienta, co w przypadku gry OpenTTD rozwiązano znakomicie (można m.in. wgrywać różne typy AI, co jest wręcz wymagane do rozgrywki z komputerem).

    Ja póki co wstrzymuję się z zakupem, ale może przed rzekomym wydaniem 11/11/11 się wyrobię ;-P

    1. Włączonych, pewnie żaden. Bowiem ideologia gry raczej nie jest nastawiona na „kliknij by otrzymać przedmiot”. To samo z mapami. Ale tak, sposób funkcjonowania (dodawania i zarządzania) modów w MC jest nieco lipny.

      Wyrobisz się, tylko tyle, że potem droższy będzie niż teraz.

      1. Ok, nabyłem toto chwilę przed nastaniem bety 1.5, obecnie bawię się torami (normalnymi i tymi nowymi, napędzanymi redstone’m) xD

        Ogólnie są dwie mega „wkurzajki”:
        1) Creeper’y w szybach kopalni, najlepiej w okolicy magmy :P
        2) Mała dostępność żelaza, trzeba bardzo dużo kopać wzdłuż i wszerz…

        Popełniłem wstępnie Buzz’a ze swoich (nie)przygód.

        1. Nooo właśnie. W końcu normalne boostery są :).

          Kwestia przyzwyczajenia :P idzie się do tych ssssyków przyzwyczaić, ale generalnie, jak coś buduję to gram na peaceful.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *